Wednesday, September 14, 2011

Apalah Ertinya??

Salam pembuka bicara,menghiasi medan dakwat yang telah sekian lama menyepi. Mood menulis kini semakin pudar,ntah kenapa..idea sentiasa membisik dalam fikiran,namun meluahkannya tidak sekali..agaknya dek kerana tangan ini malas lagi nak masuk kelas menari kot,huhu..Ape2 pun,kali ini tangan ini terasa aktif untuk memulakan tariannya di medan keyboard.


Dalam tempoh 2 hari lagi saya bakal dianugerahi diploma dalam bidang Usuluddin. Gembira merupakan suatu perasaan yang biasanya terluah di kala itu,namun disebalik perasaan gembira tercalit perasaan sedih. Nak tahu kenapa? Saya tak pasti bagaimana perasaan sahabat2 yang lain,cuma bagi diri ini penerimaan anugerah diploma itu hanya kertas kosong. Mengapa? Kerana ilmu yang dipelajari selama tempoh diploma belum cukup tercerna untuk saya menggenggam segulung sijil. Apalah ertinya???

Sebagai penggerak Islam,apakah keberadaan diri ini dalam perjuangan Islam mampu menyumbangkan khidmat idea?Mampukah diri ini?Ini belum lagi diuji dengan ujian berkeluarga..Teringat pulak kata2 pensyarah kegemaranku, "masa nie (sebelum berkeluarga) tak nampak lagi diri kamu yang sebenar, bila dah kahwin nanti baru tahu ujian sebenar". Memikirkan kata2 ustaz tersebut membuatkan saya merasa diri ini perlukan lebih pengisian. Tapi,fikir dan hadirkan perasaan sahaja tak mencukupi,harus disertakan tindakan. Nak lahirkan tindakan itulah yang sukar untuk saya lakukan. Merancang memang senang, nak buat tindakan tue yang susah. Dalam merancang pun tak semua berjaya, firman Allah :

ومكروا ومكر الله والله خير الماكرين

Maksudnya : "Kamu merancang dan Allah juga merancang, dan Allah adalah sebaik-baik perancang".

Pangkat diploma, ijazah, Master, PhD bukanlah penentu kedudukan seseorang,yang penting ialah ketaqwaan kepada Allah..firman Allah : "Semulia-mulia manusia adalah orang yang bertaqwa kepada Allah".

No comments:

Post a Comment