Monday, September 19, 2011

Amanah Makin Bertambah

Alhamdulillah,tanggal 17 September 2011 saya telah bergelar graduan diploma usuluddin. Segala puji milik Allah yang telah mengurniakan saya kedudukan sebegini. Ingin saya ucapkan banyak2 terima kasih kepada mereka-mereka yang telah banyak membantu saya dalam melayari kehidupan sebagai seorang pelajar.





Permulaan pengajian di peringkat diploma sememangnya menghambarkan kerana apa yang dicita2kan tidak kesampaian, namun Allah Maha Mengetahui serta Maha Bijaksana. Segala2nya telah ditakdirkan buatku untuk menjadi penuntut ilmu di sebuah pusat pengajian swasta yang kurang dikenali. Mengingatkan tujuan asalku untuk menimba ilmu, saya redhakan segalanya dan bertekad mengikhlaskan diri menuntut ilmu kerana Allah. Walaupun demikian, sesekali terlintas perasaan tidak ikhlas dek kerana mendengar bisikan syaitan.

3 tahun berlalu, kini alhamdulillah saya berjaya menamatkan pengajian di KUDQI. Sekali lagi alhamdulillah kerana Allah memakbulkan doaku untuk cemerlang dalam imtihan. Saat menghampiri detik menerima sijil, hatiku mula bermonolog, "apakah layak untukku menerima anugerah ini?? Ya Allah, sesungguhnya aku merasakan amanah buatku makin bertambah".

Amanah,amanah dan amanah...perkataan itu berlegar dalam fikiranku kerana saya tidak mahu menjadi manusia yang belajar dan cemerlang dalam imtihan namun amali dan penghayatannya kurang. Sudah semestinya yang dinobatkan cemerlang mampu memberikan khidmat atau menjadi rujukan masyarakat sekeliling. Tetapi apakah diri ini sudah bersedia berhadapan dengan pelbagai persoalan masyarakat??Ooh tidak!!!!..Dhaifnya diri ini,kadang2 terasa kerdil sangat bila ada orang tanya persoalan yang mudah namun tidak mampu dijawab. Diri ini seolah2 belajar untuk lulus imtihan. Bantulah diri ini.........


1 comment: