Saturday, November 20, 2010

Merendah dirilah

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kerana diri nie masih dikurniakan 2 nikmat yang terbesar,iaitu nikmat iman dan Islam. Serta tak lupa juga selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat.

Sebenarnya, tak ada apa sangat nak dikongsikan just nak sampaikan sedikit pesanan. Teringat pulak pada kata2 baba hari tue bila saya bagitahu pasal natijah imtihan sem lepas. Suatu persoalan timbul di benak fikiranku sejurus saya mengetahui natijah tersebut sedangkan seingat saya sewaktu menduduki imtihan sem lepas tak banyak yang dapat dijawab berbanding sem sebelumnya tapi yang hairannya natijah sem tersebut lebih ok dari yang sebelumnya. Kalau diikutkan dalam fatrah imtihan tue,boleh kata sibuk jugak lah uruskan pengisian tamrin sampai kadang2 study last minit. Nak banding masa sem sebelumnya tak adalah cam2. Sampai2 saya cakap kat baba, "Sem dulu ingat tinggi,rupanya tak pun..tapi sem nie boleh tinggi pulak padahal tak boleh jawab mana pun"..then baba pun kata, "Orang yang ingat dia hebat sebenarnya menjadi sebaliknya tapi orang yang rasa rendah diri tue Allah angkat darjatnya".

Sebab tue,dalam Al-Quran pun menyebut bahawa Allah sayang hambaNya yang bersifat rendah diri. Haa, ada lagi peristiwa yang sama berlaku ketika imtihan syahadah dulu. Dalam kesibukan teman2 lain duk fokus pada study,saya serta beberapa rakan yang lain diminta handle 1 program. Nak tolak segan sebab penasihat yang mintak. Diorang pun dah maklum situasi genting kitorang. So,we have to accept it..suasana study ketika itu tak dapat difokuskan betul2 sambil diiringi linangan air mata kerana cemburu melihat teman2 yang dapat memfokuskan pada study. Walaupun begitu,saya cuba tanamkan dalam hati bahawa semua itu adalah ujian dari Allah untuk menguji sejauh mana kesabaran dan keyakinan kita padaNya. Dan alhamdulillah,akhirnya saya berjaya tempuh ujian tersebut dengan natijah yang cemerlang lah jugak dan program dapat dilaksanakan.

Persoalan yang sama jugak timbul di benak fikiran,kenapa natijah percubaan dulu saya tak cemerlang sedangkan tiada apa yang menghalangiku untuk betul2 fokus pada study? Tetapi,bila direnungi kembali ada hikmah disebalik yang Allah timpakan pada hambaNya. Dan disebabkan pengalaman ini juga lah saya bersetuju dengan 1 usul yang telah dikemukakan dalam Muktamar Tahunan MPMKUDQI baru2 nie yang mengusulkan tahun 3 (last year) dibenarkan bertanding dalam pilihanraya kampus seperti mana kampus2 lain.

Cuma,apa yang perlu kita ingat jangan terlalu ego dengan keadaan diri kita. Sesungguhnya orang yang sentiasa merendah diri itu mulia di sisi Allah.

2 comments:

  1. mantap sahabat saya ni.
    rindu la plak.lame beno tak berborak.
    mubarak!!

    pape pun,tawakkal itu penting.kan??

    ReplyDelete
  2. mantap apeny,bse jer..nk bnding dgn midah yg b'smgt 2,hihih..yup,twkl 2 mmg2 pntg tp usaha dlu lh..bkn ape,ad stngh org twkaal jer,usaha xd..x blh jgk kn?

    ReplyDelete