Friday, July 31, 2009

Cuti yang terisi



Adik2 yang semangat bersukan

Alhamdulillah,walaupun sekarang saya cuti sem namun kekosongan tersebut tidak sia2. Bermula Khamis hingga Sabtu baru2 nie saya telah ditugaskan sebagai ajk disiplin program Kem Pimpin. Sedap jugak laa walaupun letih sikit tapi yang penting khidmat perlu sentiasa dihulurkan. Main dengan adik2 (pelajar sekolah rendah) nie memang banyak kerenah,nak kena ajar itulah inilah. Sepanjang program nie saya bersama kawan boleh katakan tiap2 masa bersama adik2 coz kitorang perlu memastikan diorang masuk program tepat pada masanya disamping mengambil tahu kesihatan diorang. Pada peringkat begini asuhan terhadap mereka tidaklah begitu susah jika nak dibandingkan dengan peringkat remaja yang bermacam-macam kerenah serta kuat terpengaruh. Tapi dari sudut ibadat diorang masih banyak perlu dibimbing terumata ibubapa diorang. Semasa memantau solat berjemaah adik2 nie ada jugak yang masih terhegeh-hegeh walaupun imam dah nak rukuk. Bila imam dah rukuk mulalah tertinggal 1 rakaat,lepas tue terkejar-kejar supaya solat habis sama dengan imam biarpun dalam rakaat kedua tak ikut imam..kelakar pulak rasanya bila teringat gelagat adik2 nie..Dalam program nie jugak terdapat slot motivasi yang dikendalikan oleh seorang cikgu (terlupa namanya,hihi) berkisarkan kehidupan insan selaku pemimpin dan selaku seorang anak. Ramai di kalangan adik2 yang menangis kerana insaf melihat tayangan dan mendengar motivasi tersebut. Alangkh lembutnya hati kanak2 yang masih suci dari sebarang kekotoran. Harap2 mereka dapat mengambil iktibar dari motivasi tersebut. Pada hari ketiga diadakan Night Walk, semua peserta berjalan dalam keadaan mata tertutup dan dikehendaki merentasi beberapa checkpoint. Dalam setiap checkpoint terdapat modul antaranya peserta dikehendaki menunjukkan cara bertayammum,sekiranya gagal semua ahli kumpulan akan menerima kafarahnya iaitu masker semulajadi (tepung). Ada jugak yang dipermainkan oleh pihak ikhwah yang memang itulah kerja diorang,biasalah dasar x ada kerja..kikiki..itulah sedikit sebanyak tentang Kem Pimpin.

Selesai jer program tesebut,beberapa senior ajak join diorang backup untuk jadi fc bagi program Kem Pelajar Rabbani anjuran MDQ. Mula2 segan jugak coz ingat lepas program tue ada pulak program lain anjuran yang sama. Malu laa eden,mesti penganjur kata orang yang sama tapi
x kisahlah asalkan cuti nie terisi...hehe..Setibanya di tempat program di Taman Pertanian Sekayu kami diarahkan untuk mengendalikan peserta yang mana tahap disiplin mereka kurang memuaskan. Hanya Allah jer yang tahu betapa terujinya kami ketika itu bila mana para peserta yang tidak mengira usia tanpa segan silu menunjukkan belang mereka kepada kami. 'Ala kulli hal,kami tabahkan hati kami demi mendidik adik2 kami yang telah kami tinggalkan. Satu perkara yang saya dan teman2 lain cukup terkejut dengan perangai peserta perempuan ialah sikap hyper aktif mereka dari sudut percakapan dan lain2 lagi yang mengatasi peserta lelaki. Saya merasa cukup sedih melihat keadaan mereka yang sebenarnya amat2 memerlukan sokongan dan bimbingan dari orang di sekeliling untuk mereka melakukan perubahan. Pada Malam Keinsafan yang diadakan pada malam program yang berlangsung selama 1 hari setengah, ramai di kalangan peserta perempuan yang langsung tidak menggunakan kesempatan ini untuk mereka memuhasabah diri mereka. Alangkah kecewa dan sedihnya hati ini bila melihat keadaan mereka yang boleh diibaratkan kerasnya batu yang dilemparkan ke dinding. Batu tersebut tidak berubah sedikit pun walaupun dilontarkan pada permukaan yang keras juga. Namun di saat itu,saya hanya mampu berdoa agar mereka diberi petunjuk Ilahi untuk melakukan perubahan. Saya bermonolog sendirian "Mungkin jugak ianya terjadi dek kerana saya tak membimbing mereka dengan baik sebelum nie. Ya Allah,ampunkan dosa hambaMu ini yang tidak melaksanakan tugas yang telah dipikulkan ke atasku dengan baik"..Kesabaranku teruji sekali lagi bila seorang peserta buat endah tak endah jer bila saya bagi arahan. Oleh kerana nafsu amarah menguasai diri,akhirnya api lava pun meletus. Astaghfirullahal 'azim...Maafkan akak yerk dik..Sebelum program berakhir, kami semua bermandi-manda di Taman Tema atau boleh kata Sunway Lagoon. Selesai semuanya kami pun pulang dengan harapan agar adik2 bisa mematangkan diri dan melakukan perubahan.

Pada hari Selasa pulak saya bersama K. Yang,K. Muni, K. Sumi, K. Hajar, K. Nad dan Puteri (kenalan baru) dijemput untuk menghandle program2 bermodul bagi TAMRIN RABI' THANAWI MDQ. Program tersebut bertujuan memahamkan peserta tentang gerakan Islam yang sebenarnya dan banyak jugaklah. 1 perbezaan yang ketara antara program nie dan program sebelum tamrin nie (Kem Pelajar Harapan). Yelah, masa program KPH tue tiap2 waktu kena hambat peserta supaya masuk program tepat pada waktunya. Tapi dalam tamrin nie,belum suruh lagi diorang dah ada kat tempat program. Hati ini terasa terubat sikit walaupun ada jugak perkara yang tak menyenangkan. Munasabah laa kan dengan situasi diorang yang sememangnya menjadi role model kepada adik2. Segan bangat bila sampai kat tempat program coz peserta-peserta masing-masing mengenali saya. Tambah pulak saya pernah berada bersama-sama mereka masa I'dadie 1 (form 1). Tapi oleh kerana sebab tertentu saya berpisah dengan mereka dan memasuki form lain. Tugas perlu diteruskan jugak atas desakan pihak tertentu. Hari pertama diadakan Perasmian yang dirasmikan oleh Ust Saiful Bahri. Pada asalnya Dato' Harun Taib tapi disebabkan kesibukan, beliau x dapat hadir. Kemudian diteruskan dengan Ta'aruf berkumpulan, nasib malang laa siapa yang mendapat khidmat fc saya..hehe..anyway,tebalkan muka jer..Dalam 3.00 petang diadakan modul Islam Boleh,modul nie menghendaki peserta untuk menyelesaikan misi menawan kembali Negara Islam dan memperkukuhkannya setelah berjaya menawan. Penghulu dan penghuluwati bertindak sebagai PM dan Timb. PM dan dibekalkan dengan kewangan sebanyak 20 juta untuk kedua2 misi tersebut. Setiap nasihat dan masa tambahan yang dimohon akan dikenakan caj. Sebenarnya modul nie nak menguji cara mereka berikhtilat (bergaul) antara pihak muslimin dan muslimat. Selain itu,menguji sejauh mana daya kepimpinan peserta dalam mengatur strategi. Dek kerana masa yang diperuntukkan terlalu singkat agaknya,penghulu yang ditaklifkan sebagai PM terus mengambil jalan membuat perbincangan secara beramai dengan seluruh tenteranya (peserta yang lain). Apa lagi,kena toca laa jawabnya kerana tidak strategik. Alhamdulillah dari sudut ikhtilat mereka masih boleh kawal. Geli hati rasa bila tengok perbincangan diorang yang tergopoh-gapah sekali. Tengah2 perbincangan berlaku gimik, penghuluwati dipecat oleh penasihat (fc) kerana tidak berperanan selaku Timb. PM.

Pada petangnya,agenda yang sepatutnya bagi peserta perempuan ialah kawad tapi ntah macam mana tiba2 bertukar perancangan, dari kawad kaki kepada Jungle Tracking. Dengan perancangan yang tidak teratur dan tambah pulak kami pihak muslimat yang tak tahu menahu pasal perjalanan Jungle Tracking nie terpaksalah akur dengan arahan. Saya bersama 2 orang teman lagi ditugaskan untuk berada di checkpoint 1 dan kitorang kena sampaikan taujihad untuk peserta. Setiba jer peserta lelaki,kami tanpa apa2 persediaan terus melepaskan mereka tanpa memberi sebarang taujihad. Tiba peserta perempuan, K. Sumi minta saya untuk sampaikan taujihad tapi dengan kenakalan saya, K.Sumi pulak jadi mangsa..hehe..

Hari kedua, riadhah bermodulkan Catur Gergasi. Modul nie sedikit memboringkan peserta tapi yang penting motifnya cukup bermakna. Kemudian diteruskan dengan modul Demi Ummah,setiap kumpulan diberi tugas untuk membuat 1 kertas kerja bagi aktiviti yang dirancang mengikut Lajnah masing-masing. Antaranya Lajnah tarbiah,ICT,Kebajikan dan banyak lagi. Ia bertujuan mengembangkan fikiran peserta, tidak hanya tertumpu dalam skop persekolahan semata2. Jam 3.00 petang pula diadakan Talk Show Kemudian after Asar peserta perempuan telah dibasuh minda mereka oleh Timb. fc. Memang betul2 menguji kesabaran peserta,ada yang kena pamping dan banyak lagi kafarah yang diberikan. Di sebelah malam,modul Man Ana. Modul nie memberi peluang kepada mereka untuk merangka masa depan mereka dengan lebih teliti memandangkan mereka kini telah pun menamatkan pengajian mereka di MDQ.

Hari ketiga,jam 3.00 pagi peserta dikumpulkan bagi menjalani slot Night Walk. Slot nie memang mencabar kerana peserta perlu melalui pelbagai rintangan antaranya meredah sungai dengan menutup mata sebanyak 2 kali. Setelah setengah jam peserta dibawa berjalan secara beramai-ramai dalam keadaan mata tertutup, AJK kemudiannya memisahkan mereka. Namun begitu ikatan ukhuwah mereka menyukarkan tugas kami sehinggalah ketua fc mengeluarkan arahan supaya melepaskan tangan kawan. Fuh,bagus betullah..mereka akhirnya dipisahkan dan diletakkan dalam jarak yang agak jauh untuk mereka berinteraksi. Kesempatan nie digunakan untuk mereka berzikir serta muhasabah diri sendiri. Namun begitu ada jugak yang tidur. Selesai solat Subuh dan khidmat diri, kami melakukan gotong-royong. Kemudiannya Majlis Penutup, pembahagian kumpulan, peserta terbaik dan sedikit persembahan dari peserta lelaki. Program berakhir dengan sungguh sayu bila mana tiba 1 slot salam wida' semua peserta terasa hiba kerana mereka bakal berpisah selepas nie. Saya juga turut merasainya bila seorang sahabat lamaku memelukku lantas mengucapkan ucapan yang mengimbas kembali kenangan kami suatu ketika dahulu...huhuhu

Banyak kenangan yang saya akan abadikan sepanjang program berlangsung. Kenangan bersama K. Yang (maaflah selalu menyusahkan k. Yang), K. Muni yang setiap hari kena gigit pacat, K. Hajar yang always hepi, K. Sumi yang banyak posing sepanjang program..hehe, K. Nad yang cool sokmo dan akhir sekali teman baru saya Puteri (moga ukhuwah kita terus berkekalan).

No comments:

Post a Comment